24.8 C
Almyros
6 Οκτωβρίου 2024 18:16
ESPA
ΑρχικήΜΑΓΝΗΣΙΑΚάτοικοι Κριθαριάς στο TheNewspaper.gr για το LNG: «Να μη γίνει αυτό το...

Κάτοικοι Κριθαριάς στο TheNewspaper.gr για το LNG: «Να μη γίνει αυτό το έγκλημα στην περιοχή μας»

Αρνητικοί είναι με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο, οι κάτοικοι της Κριθαριάς για την εγκατάσταση LNG στον Παγασητικό.

Το TheNewspaper.gr, επικοινώνησε με τον κάτοικο της περιοχής και πρόεδρο του Συλλόγου ‘’Πολιτιστικού-Εξωραϊστικού-Αθλητικού και Αλιευτικού Συλλόγου Οικισμών Κριθαριά & Πλάκες Βόλου Ν.Μαγνησίας -«Ο Νέος Απόστολος», Σπύρο Μάμαλη, ο οποίος μας μετέφερε το κλίμα της τοπικής κοινωνίας αλλά και τους λόγους που είναι αντίθετοι με ένα τέτοιο εγχείρημα λίγα μόλις μέτρα από τον οικισμό τους.

O Σπύρος Μάμαλης αναφέρθηκε στις επιπτώσεις περιβαλλοντικές, οικονομικές και βιωτικές επιπτώσεις που θα έχει η εγκατάσταση LNG στον Παγασητικό, ενώ αναφέρθηκε και σε ψήφισμα του Συλλόγου για το συγκεκριμένο ζήτημα τονίζοντας τα εξής: «Βγάλαμε ομόφωνα αρνητικό ψήφισμα στο να μη γίνει αυτό το έγκλημα κοντά στην περιοχή μας».

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ/ΘΟΔΩΡΗΣ ΣΤΑΜΟΥΛΗΣ

Ως πρόεδρος του Συλλόγου της περιοχής,΄αλλά και ως άνθρωπος που κατοικείται στην περιοχή ποια είναι η άποψη σας για την εγκατάσταση LNG στον Παγασητικό;

Δρομολογείται η κατασκευή πλωτού σταθμού LNG εντός του Παγασητικού κόλπου και πλησίον των  οικισμών μας: ΚΡΙΘΑΡΙΑ ΚΑΙ ΠΛΑΚΕΣ αλλά και πολύ κοντά στην περιοχή της πόλης του Βόλου. Τέτοιες μονάδες κατασκευάζονται μόνο σε ανοιχτές θάλασσες και σε μεγάλη απόσταση από κατοικημένες περιοχές. Η υλοποίηση του σχεδιαζόμενου project θα είναι εγκληματική για το παρόν και το μέλλον της Μαγνησίας. Η διακινδύνευση της ασφάλειας των κατοίκων λόγω ατυχημάτων, η περιβαλλοντική ρύπανση, η καταστροφή της αλιείας και του τουρισμού και η απώλεια θέσεων εργασίας σε αυτούς του τομείς, καθώς και η συνολική υποβάθμιση της περιοχής επιβάλλουν τη ματαίωση του έργου. Οι φορείς και οι  πολίτες της Μαγνησίας πρέπει να στηρίξουν την προσπάθειά μας να μην μετατραπεί ο Παγασητικός σε νεκρή θάλασσα και ο Βόλος σε νέο Σκαραμαγκά. 

Εμείς ως Πολιτιστικός-Εξωραϊστικός-Αθλητικός & Αλιευτικός Σύλλογος Κριθαριάς και Πλάκες Βόλου ‘’Ο ΝΕΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ’’από την Άνοιξη του 2022 και από την πρώτη στιγμή που το μάθαμε καλέσαμε σε Γενική Συνέλευση στον ανοιχτό προαύλιο χώρο της Κριθαριάς, ενημερώσαμε όλους τους κατοίκους και βγάλαμε ομόφωνα αρνητικό ψήφισμα στο να μη γίνει αυτό το έγκλημα κοντά στην περιοχή μας.  Στην συνέχεια μέχρι και σήμερα έχουν γίνει από την πλευρά του Συλλόγου μας σε συνεργασία και με άλλους φορείς και Συλλόγους της περιοχής μας διάφορες συγκεντρώσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος του Βόλου για την εναντίωσή τους στην εγκατάσταση του LNG στον Παγασητικό κόλπο. Η πρόσφατα δημοσιευμένη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του σταθμού Εκφόρτωσης Υγροποιημένου Αερίου (LNG) εντός του Παγασητικού Κόλπου που προωθεί η εταιρία Mediterranean Gas, αποκαλύπτει για άλλη μία φορά ότι οι νόμοι και οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων «κόβονται και ράβονται» στα μέτρα των επενδυτών.

Γιατί είναι επικίνδυνη για το περιβάλλον η εγκατάσταση LNG στον Παγασητικό;

Είναι αποκαλυπτικό ότι σύμφωνα με τη μελέτη όλες οι αρνητικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις χαρακτηρίζονται μικρές και η ευπάθεια της κατασκευής από πιθανούς κίνδυνους για ατύχημα υποβαθμίζεται. Την ίδια στιγμή, στα σενάρια ατυχημάτων που παρουσιάζονται στη Μελέτη Ασφάλειας της εν λόγω εγκατάστασης αποκαλύπτεται ότι οι οικισμοί της Κριθαριάς, του Σωρού και οι Αλυκές βρίσκονται εντός των ζωνών επικινδυνότητας, ακόμη και εντός της Ζώνης Ι που είναι η ζώνη υψηλής επικινδυνότητας. Επιπλέον καταγράφεται ότι η θέση που προτείνεται να γίνει η εγκατάσταση βρίσκεται στην σεισμικά ενεργή ρηξιγενή ζώνη του ρήγματος της Νέας Αγχιάλου που προκάλεσε τον σεισμό του 1980 μεγέθους 6,5R.

Μπορεί να είναι επικίνδυνη και για τους κατοίκους της πόλης;

Καταρχήν τα σημεία χωροθέτησης που έχει διαρρεύσει ή ανακοινώσει μέχρι στιγμής η εταιρεία βρίσκονται εντός ή πλησίον οικιστικής ζώνης και σε απόσταση αναπνοής από την πόλη του Βόλου. Τόσο οι οικισμοί που βρίσκονται ουσιαστικά πάνω στο σημείο χωροθέτησης του FSRU, όσο και ολόκληρη η Μαγνησία, όχι μόνο θα επηρεαστούν και θα υποβαθμιστούν βάναυσα από το σταθμό, αλλά θα κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή από κάποιο πιθανό ατύχημα, διαρροή αερίου ή έκρηξη που μπορεί να συμβεί και που ουδόλως μπορεί να αποκλεισθεί –όπως αποδεικνύει η διεθνής βιβλιογραφία και ειδησεογραφία- ακόμη και αν ο σταθμός συμμορφώνεται πλήρως με τις περιβαλλοντικές μελέτες και όρους ασφαλείας, γεγονός που αποδεικνύεται άλλωστε και από πολύ πρόσφατα ατυχήματα που έχουν συμβεί ακόμη και σε χώρες πολύ προηγμένες τεχνολογικά, όπως στις εγκαταστάσεις του Hammerfest και του Tjeldergodden στη Νορβηγία στις 28 Σεπτεμβρίου και 2 Δεκεμβρίου 2020 αντίστοιχα, στην εγκατάσταση Freeport στο Τέξας των ΗΠΑ προ ολίγων μηνών (14.6.2022), στην περιοχή της Ουάσιγκτον (2014), αλλά και στην Αίγυπτο και την Αλγερία παλαιότερα, με αυτό το τελευταίο μάλιστα δυστύχημα να έχει στοιχήσει τη ζωή σε 27 άτομα και τον τραυματισμό άλλων 72.

Ο Παγασητικός κόλπος αποτελεί μια άκρως σεισμογενή περιοχή, καθώς εντός του βρίσκεται το ενεργό ρήγμα Αλμυρού – Νέας Αγχιάλου, το οποίο εκτείνεται προς την περιοχή των Λεχωνίων και έχει δώσει συχνά μεγάλους, αλλά και πολλούς μικρότερους σεισμούς στην περιοχή. Ενδεικτικά αναφέρω ότι είναι το ρήγμα που είχε δώσει το σεισμό της 9ης Ιουλίου 1980 με μέγεθος 6,5 ρίχτερ κατά τον οποίο καταστράφηκαν 5.222 οικοδομές σε Μαγνησία, Λάρισα και Φθιώτιδα και τραυματίστηκαν 24 άνθρωποι. Σύμφωνα δε με τη διεθνή βιβλιογραφία, δεν επιτρέπεται η κατασκευή και λειτουργία σταθμών LNG σε σεισμογενείς ζώνες, καθώς ο κίνδυνος ατυχήματος πολλαπλασιάζεται εκθετικά.

Στην πραγματικότητα ο κίνδυνος για την ασφάλεια εργαζομένων και κατοίκων όλης της περιοχής καθώς και οι κίνδυνοι για το περιβάλλον και στη φάση κατασκευής και κυρίως στη φάση λειτουργίας είναι τεράστιοι. Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι σε εγκαταστάσεις υγροποιημένου φυσικού αέριου υπάρχει ο κίνδυνος πρόκλησης τεχνολογικού ατυχήματος μεγάλης έκτασης. Εξάλλου, η συγκεκριμένη εγκατάσταση εντάσσεται στις εγκαταστάσεις ανώτερης βαθμίδας επικινδυνότητας σύμφωνα με την οδηγία Seveso III (KYA 172058/2016). Ας σκεφτούμε τι σημαίνει αυτό όταν οι φωτιές του καλοκαιριού πλησίασαν τη Βιομηχανική Ζώνη του Βόλου και λίγο αργότερα προκάλεσαν ισχυρές εκρήξεις σε αποθήκη της 111 Πτέρυγας Μάχης, έξω από τη Νέα Αγχίαλο.

Οι κάτοικοι των περιοχών των Αλυκών, του Σωρού και της Κριθαριάς δικαίως αντιδρούν; Υποστηρίζουν ότι θα υπάρξει οικονομική υποβάθμιση των περιοχών εκτός όλων των άλλων προβλημάτων;

Οι κάτοικοι των περιοχών των Αλυκών, του Σωρού και της Κριθαριάς δικαίως αντιδρούν. Υποστηρίζουμε ότι θα υπάρξει οικονομική υποβάθμιση των περιοχών μας εκτός όλων των άλλων προβλημάτων που αναλύουμε παραπάνω . Θα στοιχήσει πάρα πολύ σε επίπεδο τουρισμού η εγκατάσταση LNG στον Παγασητικό. Θα επηρεαστούν όλες οι ακτές του κόλπου. Ως πρόεδρος του Συλλόγου ‘’Πολιτιστικού-Εξωραϊστικού-Αθλητικού και Αλιευτικού Συλλόγου Οικισμών Κριθαριά & Πλάκες Βόλου Ν.Μαγνησίας- ΄΄Ο Νέος Απόστολος,΄αλλά και ως άνθρωπος που κατοικεί στην περιοχή αυτή έχω να πω ΟΧΙ ΤΟ LNG ΣΤΟΝ ΠΑΓΑΣΗΤΙΚΟ, ΟΧΙ ΕΝΑΣ ΝΕΟΣ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑΣ ΣΤΗΝ ΚΡΙΘΑΡΙΑ για την κερδοφορία κάποιων επιτήδειων που θέλουν να βγάλουν μια άδεια και μετά να την μεταπουλούν βγάζοντας τρελά κέρδη εις βάρος των συμπολιτών μας και την υποβάθμιση των περιοχών μας.              

Το θέμα αυτήν την στιγμή βρίσκεται στην διαβούλευση, δεν μας ενδιαφέρουν τα πολιτικά χρώματα αλλά ούτε και οι πολιτικές συγκεντρώσεις και υποσχέσεις που μας πηγαίνουν αντίθετα σε όλους τους κυβερνώντες. Εάν κάποιοι θα θέλουν να ξεκαθαρίσουν την θέση τους αυτό έπρεπε Ήδη να το είχαν κάνει για να ξέρουμε αύριο ονομαστικά ποιοι θα είναι αυτοί  που δεν έφεραν αντίρρηση σε αυτό το έγκλημα που προσπαθεί να γίνει στην περιοχή μας. Ο αγώνας μας θα συνεχιστεί, συσπειρωνόμαστε και παλεύουμε όλοι μαζί  για την αποφυγή αυτής της εγκατάστασης που θίγει όλους εμάς , τις περιοχές μας καθώς και όλο τον Παγασητικό μας. 

Στην Αλεξανδρούπολη το LNG εγκαταστάθηκε αρκετά μακριά από την πόλη. Μπορεί να γίνει κάτι παρόμοιο και στον Βόλο;

Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία και πρακτική, οι σταθμοί FSRU κατασκευάζονται και λειτουργούν σε ανοιχτές θάλασσες και ασφαλώς μακριά από κατοικημένες περιοχές. Στη χώρα μας ο σταθμός της Αλεξανδρούπολης κατασκευάσθηκε σε απόσταση 17,6 χλμ. από το λιμάνι της πόλης, σε ανοικτή θάλασσα και σε απόσταση περίπου 10 χλμ. από την πλησιέστερη ακτή. Ο Παγασητικός είναι ένας κλειστός και αβαθής κόλπος με βάθος που δεν ξεπερνά τα 110 μ. και άνοιγμα προς το Αιγαίο πέλαγος μόλις 4 χλμ., ο δε σχεδιαζόμενος σταθμός θα απέχει 300 μ. από την ακτή και ούτε ένα χιλιόμετρο από κατοικημένες περιοχές! Εάν υπάρξει κάποια διαρροή αερίου ή ψυκτικού υλικού που χρησιμοποιείται σε εκατοντάδες τόνους προκειμένου το φυσικό αέριο να διατηρείται στις πλωτές αποθήκες σε υγρή μορφή υπό θερμοκρασία -162 ○C, οι συνέπειες για τον υδροβιότοπο και όλες τις δραστηριότητες που σχετίζονται με την περιοχή (αναψυχή, τουρισμός, αλιεία, καταδύσεις κ.α.) θα είναι ανυπολόγιστες και απολύτως καταστροφικές. Πέραν αυτού, η λειτουργία και μόνο του σταθμού και η είσοδος στον Παγασητικό των LNG carriers (μήκους περί τα 350 μ.) που θα τροφοδοτούν την πλωτή αποθήκη θα επιβαρύνει βάναυσα το υδάτινο οικοσύστημά του, με σοβαρή επιβάρυνση και της ναυσιπλοΐας και των τουριστικών δραστηριοτήτων των παρακείμενων περιοχών και απολύτως καταστροφικές συνέπειες για την αλιεία, που αποτελεί μια βασική πλουτοπαραγωγική δραστηριότητα της Μαγνησίας και προσπαθεί να ορθοποδήσει από την οικονομική κρίση κατά την οποία οι επαγγελματίες αλιείς μειώθηκαν σημαντικά από τα 900 άτομα στα 600 περίπου, σύμφωνα με στοιχεία του Συλλόγου Αλιέων Βόλου, που έχουν δημοσιευθεί και στον τοπικό τύπο.

Σεόλα τα παραπάνω πρέπει να προστεθεί και η σοβαρή ατμοσφαιρική ρύπανση λόγω της καθημερινής έκλυσης μεγάλων ποσοτήτων άνθρακα και μεθανίου. Στο σημείο αυτό να επισημάνω ότι η Μαγνησία αποτελεί ίσως την πιο επιβαρυμένη περιοχή της Ελλάδας σε επίπεδο ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Σύμφωνα με τις πλέον έγκυρες μετρήσεις και στοιχεία του Παν. Θεσσαλίας- ο μέσος όρος των αιωρούμενων σωματιδίων διαμέτρου έως 2,5 μικρομέτρων στο Βόλο ανέρχεται ετησίως περίπου στα 30,03 μg/m3, όταν το ετήσιο όριο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας είναι 10 μg/m3!

Αυτό μεταφράζεται σε μια υπέρβαση 200,3%! Αντιλαμβάνεστε τι σημαίνει αυτό για τη ζωή και την υγεία των πολιτών της Μαγνησίας; Καταλαβαίνετε γιατί ο Βόλος και οι γύρω περιοχές κατέχουν δυστυχώς τις πρώτες θέσεις σε καρκίνους και λοιπές σοβαρότατες αναπνευστικές ασθένειες και παθήσεις; Σε αυτή λοιπόν την περιοχή και μάλιστα εντός της οικιστικής ζώνης, θέλουν να εγκαταστήσουν έναν επιπλέον παράγοντα ρύπανσης, παρότι είναι γνωστό ότι η παραγωγή και μεταφορά του LNG προκαλεί έως και δεκαπλάσιες εκπομπές άνθρακα σε σύγκριση με το αέριο αγωγού!

Mπορεί να στοιχήσει σε επίπεδο τουρισμού η εγκατάσταση LNG στον Παγασητικό; Θα επηρεαστούν και οι ακτές του κόλπου; Θα επηρεάσει την επαγγελματική δραστηριότητα των αλιέων της πόλης η εγκατάσταση LNG στον Βόλο;

Οι επιπτώσεις θα είναι καταστροφικές για την αλιεία και τον τουρισμό ενώ θα μεγαλώσει η αέρια ρύπανση καθώς σύμφωνα με την ίδια την μελέτη οι τιμές των αιωρούμενων σωματιδίων φτάνουν σχεδόν το 50% της οριακής τιμής, στοιχείο που δείχνει μία σημαντική επιβάρυνση δημιουργώντας επιπλέον κινδύνους για την ευρύτερη περιοχή, που είναι ήδη επιβαρυμένη εξαιτίας της ρυπογόνου καύσης σκουπιδιών RDF από τον όμιλο ΑΓΕΤ.

Το υπό εξέταση έργο εντάσσεται στην στρατηγική του αστικού κράτους όπως αυτή περιγράφεται από το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, την Εθνική Χωρική Στρατηγική για τον Θαλάσσιο Χώρο, το Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης, το Περιφερειακό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

Η επένδυση αυτή δεν προωθείται με γνώμονα τα συμφέροντα του λαού του Βόλου,της ευρύτερης περιοχής ,όπως είναι και οι οικισμοί μας  αλλά και όλης της Μαγνησίας. Πιστεύω ότι η κατασκευή του σταθμού LNG δεν θα ωφελήσει σε τίποτα σε ότι αφορά την ενεργειακή ακρίβεια και επάρκεια. Στην πραγματικότητα θα συμβεί το ακριβώς αντίθετο, αφού το συγκεκριμένο έργο αποτελεί έναν ακόμη κρίκο στην πολιτική, που έχει οδηγήσει στη σημερινή τραγική κατάσταση τα λαϊκά νοικοκυριά.

Δηλαδή, στην πολιτική της “πράσινης μετάβασης”, που έχει απαξιώσει τις εγχώριες πηγές ενέργειας, όπως τον λιγνίτη, την υδροηλεκτρική ενέργεια, τη γεωθερμία σε συνδυασμό με το στόχο αντικατάστασης του ρωσικού φυσικού αερίου απ’ το πανάκριβο αμερικανικό LNG. Οι μόνοι ωφελημένοι  κατά την άποψή μου θα είναι οι ενεργειακοί όμιλοι και οι εφοπλιστές που θα μεταφέρουν το υγροποιημένο φυσικό αέριο.

Περισσότερα Εδω!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Μετάβαση στο περιεχόμενο