22.3 C
Almyros
2 Οκτωβρίου 2024 12:21
ESPA
ΑρχικήΜΑΓΝΗΣΙΑΝ. Καπούλα στο TheNewspaper.gr για το LNG: «Με το που συμβεί ατύχημα,...

Ν. Καπούλα στο TheNewspaper.gr για το LNG: «Με το που συμβεί ατύχημα, θα έχουμε θανάτους στο πρώτο λεπτό σε ακτίνα 1,7 χλμ»

Για την εγκατάσταση μονάδας LNG στον Παγασητικό Κόλπο μίλησε σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ΤheNewspaper.gr, η πρόεδρος του ΤΕΕ Μαγνησίας, Νάνσυ Καπούλα.

Η Νάνσυ Καπούλα διατύπωσε εμπεριστατωμένα τις διαφωνίες της σχετικά με την εγκατάσταση πλωτής μονάδας υγροποιημένου φυσικού αερίου στον Παγασητικό Κόλπο και μόνο μερικές δεκάδες μέτρα από τις ακτές.

Παράλληλα, σε ό,τι αφορά την επικινδυνότητα ενός τέτοιου εγχειρήματος σχετικά με την ανθρώπινη ζωή, η απάντησή της ήταν αποκαλυπτική: «Με το που συμβεί το ατύχημα, στο πρώτο λεπτό έχουμε 100% θανάτους στην πρώτη ακτίνα των 1700 μέτρων»!

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ/ΘΟΔΩΡΗΣ ΣΤΑΜΟΥΛΗΣ:

Γιατί είναι επικίνδυνη για το περιβάλλον η εγκατάσταση LNG στον Παγασητικό;

Ν.Κ.: Καταρχάς θα πρέπει να πω ξεκάθαρα ότι μία τέτοια εγκατάσταση είναι ακατάλληλη για να λειτουργήσει μέσα στον Παγασητικό. Αναφερόμαστε για μια τεράστια εγκατάσταση, που οπτικά θα μπορεί κανείς να την βλέπει από το Πήλιο, ενώ σύμφωνα με την πρόταση που έχει κατατεθεί προς διαβούλευση από την εταιρεία, θα εισέρχονται τάνκερ στον κλειστό κόλπο του Παγασητικού για ανεφοδιασμό. Οι μελετητές κάνουν λόγο για 50 τάνκερ τον χρόνο με τη μονάδα να λειτουργεί ως  βενζινάδικο ανεφοδιασμού.

Η επένδυση αυτή, που ουσιαστικά δεν είναι επένδυση αλλά μια ιδιωτική επιχειρηματική δραστηριότητα, δεν δημιουργεί οικονομική αλυσίδα. Η συγκεκριμένη επιχείρηση αφορά σε 50 εξειδικευμένες θέσεις εργασίας στελεχών στον τομέα της ενέργειας και θα διαχειρίζεται εμπορικά ένα εισαγόμενο προϊόν. Πρόκειται για μια βιομηχανική εγκατάσταση που θα αλλάξει δραστικά τον χαρακτήρα της περιοχής και θα επιφέρει αμετάκλητες αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον της και στους όρους διαβίωσης των κατοίκων.

Οι άμεσες συνέπειες στο φυσικό περιβάλλον αντιστοιχούν σε καταστροφή του θαλάσσιου οικοσυστήματος σημειακά λόγω της μείωσης της θερμοκρασίας της θάλασσας, εκπομπή ρύπων στην ατμόσφαιρα και απόρριψη ρυπογόνων ουσιών στο θαλάσσιο περιβάλλον.

Επιπλέον ο όγκος της προτεινόμενης εγκατάστασης προκαλεί σαφή οπτική ρύπανση και η λειτουργία της φωτορύπανση και ηχορύπανση σε χερσαίο και θαλάσσιο περιβάλλον. Η υποβάθμιση της ευρύτερης περιοχής, η οποία σύμφωνα με τα θεσμοθετημένα γενικά πολεοδομικά σχέδια έχει χρήσεις κατοικίας, αναψυχής και τουρισμού, είναι αναπόφευκτη. Συνεπώς η προτεινόμενη μονάδα LNG προκαλεί άμεσα με τη λειτουργία της ανεπανόρθωτη καταστροφή τόσο στο φυσικό περιβάλλον όσο και στον χαρακτήρα των παραθαλάσσιων περιοχών του δυτικού τομέα στο Δήμο Βόλου.  

Μπορεί να είναι επικίνδυνη και για τους κατοίκους της πόλης;

Ν.Κ: Οι εγκαταστάσεις LNG,  όπως αυτή που παρουσιάστηκε Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, εντάσσονται στην κατηγορία των βιομηχανιών που μπορεί να προκαλέσουν βιομηχανικό ατυχήμα μεγάλης έκτασης (ΒΑΜΕ). Η επικινδυνότητα μπορεί να σχετίζεται με πυρκαγιά, έκρηξη, διαρροή τοξικών ουσιών στην ατμόσφαιρα, συμβάντα τα οποία μπορεί να προκαλέσουν θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς.

Η επικινδυνότητα στην οποία πολύ σωστά αναφέρεστε  περιγράφετε με ακρίβεια σε τρεις ομόκεντρους κύκλους, στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που έχει καταθέσει η ίδια η εταιρεία προς διαβούλευση.

Ο πρώτος κύκλος περιβάλει όλη την περιοχή του Αγίου Στεφάνου σε πρώτη φάση και τμήμα των Αλυκών. Κι ανοίγοντας οι υπόλοιποι κύκλοι  περνούν πάνω από την Κριθαριά και το πυκνοδομημένο τμήμα των Αλυκών, δηλαδή πάνω από κατοικημένες περιοχές, πάνω από περιοχές που είναι χαρακτηρισμένες αναψυχής και τουρισμού. Στις περιοχές αυτές το αποτέλεσμα ενός βιομηχανικού ατυχήματος εγκατάστασης LNG είναι στον πρώτο κύκλο 100% θνησιμότητα στο πρώτο λεπτό.

Δηλαδή, με το που συμβεί το ατύχημα, στο πρώτο λεπτό έχουμε 100% θανάτους στην πρώτη ακτίνα των 1700 μέτρων.

Σοβαρή επικινδυνότητα για τον πληθυσμό υπάρχει και στις άλλες περιοχές που αναφέρονται παραπάνω με εγκαύματα 2ου και 3ου βαθμού στα πρώτα δευτερόλεπτα του ατυχήματος.

Η Συνθήκη Σεβέζο ΙΙΙ περιγράφει την τήρηση αποστάσεων από ανθρωπογενείς δραστηριότητες, κατοικίες, και χώρους συνάθροισης κοινού, καθώς ο τρόπος έκκλησης θερμικής ακτινοβολίας σε περίπτωση αστοχίας με άμεση πρόκληση θανάσιμων τραυματισμών δεν αφήνει περιθώρια εκκένωσης των κατοικημένων περιοχών. Συνεπώς είναι τουλάχιστον αδιανόητο να συζητάμε για την εγκατάσταση της συγκεκριμένης επιχείρησης στην περιοχή μας. 

Στην Αλεξανδρούπολη το LNG εγκαταστάθηκε αρκετά μακριά από την πόλη. Μπορεί να γίνει κάτι παρόμοιο και στον Βόλο;

Ν.Κ.: Καταρχάς σας αναφέρω ενδεικτικά, ότι  αντίστοιχος σταθμός στην Αλεξανδρούπολη κατασκευάστηκε σε απόσταση 10 χλμ. από την πλησιέστερη ακτή και 17 χλμ. από το λιμάνι της πόλης. Επίσης βρίσκεται σε ανοιχτή θάλασσα που έχει δυνατότητα απομείωσης των συνεπειών της περιβαλλοντικής ζημίας.

Στην δική μας περίπτωση, η εγκατάσταση θα βρίσκεται 1,2χλμ από τον οικισμό Άγιο Στέφανο, 7,5χλμ. από τον Βόλο, 9χλμ. από τη Ν. Αγχιάλο και 60 μέτρα από την πλησιέστερη ακτή.

Η σχεδιαζόμενη δραστηριότητα στον Παγασητικό  δεν εντάσσεται σε υφιστάμενο (συμπλεκτικά, χερσαίο και θαλάσσιο) γενικό ή ειδικό ρυθμιστικό πλαίσιο και χωροταξικό σχεδιασμό άσκησης παρόμοιας δραστηριότητας, ούτε σε πράξη καθορισμού ζώνης ανάπτυξης παραγωγικών δραστηριοτήτων, ούτε προβλέπεται σε ειδική νομική διάταξη.

Ο Παγασητικός Κόλπος είναι κλειστή και αβαθής θάλασσα με μειωμένη δυνατότητα επαναφοράς σε περιπτώσεις ρύπανσης.

Τέτοιου τύπου εγκαταστάσεις όπως το LNG είναι αντίθετη με τις αρχές της αειφορίας και της βιώσιμης ανάπτυξης – ειδικότερα δε με τις αρχές της «φέρουσας ικανότητας» της περιοχής και της «πρόληψης», όπως οι έννοιες αυτές έχουν διαπλαστεί από την νομολογία του ΣτΕ για τη περίπτωση του Παγασητικού. 

Οι κάτοικοι των περιοχών των Αλυκών, του Σωρού και της Κριθαριάς δικαίως αντιδρούν; Υποστηρίζουν ότι θα υπάρξει οικονομική υποβάθμιση των περιοχών εκτός όλων των άλλων προβλημάτων;

Ν.Κ: Αντιδρούμε όλοι , καθώς η υποβάθμιση αφορά συνολικά στον Παγασητικό Κόλπο και τα παράκτια συστήματα. Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία και πρακτική, παρόμοιοι τερματικοί σταθμοί LNG κατασκευάζονται και λειτουργούν σε ανοιχτές θάλασσες και ασφαλώς μακριά από κατοικημένες περιοχές.

Η λειτουργία τους σε μία περίκλειστη θάλασσα ενέχει σοβαρές συνέπειες και κινδύνους για τα θαλάσσια οικοσυστήματα και κατά συνέπεια για την αλιεία και τον τουρισμό. Κι ενώ επί χρόνια επενδύουμε στον τουρισμό ως πόλη και ως  Νομός Μαγνησίας η εγκατάσταση του LNG θα προκαλέσει άμεσες και μακροπρόθεσμες συνέπειες αντίθετες με την προστασία του περιβάλλοντος, παράγοντα καθοριστικό για την τουριστική ανάπτυξη, χωρίς μάλιστα η συγκεκριμένη επιχείρηση του LNG να συμβάλλει με κανένα τρόπο στην τοπική μας ανάπτυξη.  

Mπορεί να στοιχήσει σε επίπεδο τουρισμού η εγκατάσταση LNG στον Παγασητικό; Θα επηρεαστούν και οι ακτές του κόλπου; Θα επηρεάσει την επαγγελματική δραστηριότητα των αλιέων της πόλης η εγκατάσταση LNG στον Βόλο;

Ν.Κ: Στην ακτογραμμή του δυτικού τομέα του Δήμου Βόλου η συγκεκριμένη εγκατάσταση του LNG θα καταστήσει απαγορευτική την τουριστική χρήση. Καταρχάς η αλλοίωση των χαρακτηριστικών του περιβάλλοντος και η επικινδυνότητα δεν παρέχει συνθήκες για τουριστική ανάπτυξη.

Εκτός από αυτό όμως θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η εγκατάσταση θα δημιουργήσει ζώνες απαγόρευσης για ήπιες ανθρωπογενείς δραστηριότητες όπως ο τουρισμός, η αλιεία, η κτηνοτροφία και η γεωργία. Για να το θέσω πιο απλά η περιοχή θα πάρει χαρακτήρα βαριάς βιομηχανίας και κάθε άλλη δραστηριότητα θα απαγορεύεται για λόγους ασφαλείας. 

Tέλος μετά από χρόνια ξεκόλλησε η υπόθεση αξιοποίησης του Λιμανιού μας. Μπορεί το LNG να αποτελέσει τροχοπέδη στην εμπορική του δραστηριότητα;

Ν.Κ: Η σχεδιαζόμενη δραστηριότητα δεν περιλαμβάνεται στις προβλέψεις του Γενικού Στρατηγικού Σχεδίου Ανάπτυξης (Master Plan) του Λιμένα Βόλου, ούτε βρίσκεται σε προφανή ακολουθία με τις λοιπές υφιστάμενες – ασκούμενες στο Λιμένα Βόλου δραστηριότητες, που προσδίδουν στον τελευταίο χαρακτηριστικά και ταυτότητα εμπορικής και τουριστικής λειτουργίας, μεσαίας κλίμακας.

Ένα θέμα στο οποίο πρέπει να τοποθετηθεί το αρμόδιο Υπουργείο είναι αν υπάρχει πιθανότητα να επηρεάσει αρνητικά τις θαλάσσιες μεταφορές και κατά συνέπεια την τουριστική και εμπορική ανάπτυξη του Βόλου και ευρύτερα της Μαγνησίας η κυκλοφορία των τάνκερ εντός του Παγασητικού. Κατά την άποψη μου η περιορισμένη δυνατότητα κίνησης εντός του κλειστού κόλπου δεν διατίθεται για κυκλοφορία τέτοιας κλίμακας πλοίων και θα αποτελέσει τροχοπέδη για την προβλεπόμενη τουριστική και εμπορική ανάπτυξη του λιμανιού και γενικότερα της Μαγνησίας. Επιπλέον αυξάνουν οι κίνδυνοι για ενδεχόμενο συμβάν ρύπανσης από τα τάνκερ εντός του θαλάσσιου περιβάλλοντος του Παγασητικού που λόγω του κλειστού σχήματός του είναι πολύ δύσκολο να διαχειριστούμε αν συμβεί.   

Περισσότερα Εδω!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Μετάβαση στο περιεχόμενο